top of page
  • Forfatters billedeVEGGIEbyAnjaRathje

Danmark på tværs - Del 2

20 flotte vandredage er tilbagelagt i Danmarks smukke natur. Jeg startede ved Blåvandshuk og er nu nået til Møn.

21. dag: Camping Mønbroen til Bogø Fyr - 45,10 km.

Jeg stod igen tidligt op, da jeg havde endnu en lang dagsetape foran mig. Første dag på Camønoen begyndte kl. 6.30 i morges.

Dagens etape startede langs vandet, og herefter skiftevis på små landeveje og markstier.

Første seværdighed var Kong Asgers Høj, som er en af de allerflotteste og største jættestuer på Møn og blandt de fineste i Danmark.

Jeg fortsatte videre til Klekkendehøj, som er en ca. 5000 år gammel jættestue fra bondestensalderen.

Herefter fortsatte dagens tur videre forbi Præstebjerg Grusgrav, hvor man kan se, at gruset er aflejret af smeltevand fra isen, da sidste istid sluttede.

Videre til Grønsalen, også kaldet Grønjægers Høj, som er Danmarks længste langdysse på ca. 100 meter. Dyssen er omkranset af 145 kantsten og indeholder tre gravkamre. Det var rige folk, der blev begravet i langdyssen i Bondestensalderen for omkring 5000 år siden.

Jeg besøgte Fanefjord Kirke, der ligger med udsigt over Fanefjord og de tilstødende strandenge. Jeg brugte tid på et besøg i den flotte kirke, som rummer mange velbevarede kalkmalerier, der dækker hele loftet.

Efter en frokostpause ved kirken, fortsatte jeg videre forbi mindestenen for Slaget på Damme Mader og over Bogødæmningen.

Jeg fortsatte gennem Bogø Østerskov, hvor jeg gik forbi Jættestuen Hulehøj.

Herefter gik jeg gennem Bogø By og videre til den fredfyldte Skåninge Bro Strand. Her tog jeg et hvil og nød udsigten til Skillingebæks Bugt.

Dagens tur fortsatte videre gennem Vesterskov og til den lille flade ø Farø, som ligger i Storstrømmen. Herfra var der en fin udsigt til de to markante broer, som forbinder Sjælland og Farø samt Farø og Falster. Farøbroerne blev indviet i 1985.

Jeg gik retur til Bogø og videre til Bogø Fyr.

Fyret lyste for sidste gang i 1985, hvor det efter 90 års tjeneste blev erstattet af fyrsignaler opsat på den nybyggede Farøbro.

Jeg har booket overnatning på 1. salen, hvor jeg lige nu sidder og nyder en flot udsigt til Grønsund og Falster samt Farøbroerne.

Livet er herligt!

22: dag: Bogø Fyr til Keldby Camping - 48,30 km.

Efter en lidt urolig nat i Bogø Fyr (hold nu op der er mange lyde i et fyrtårn) startede dagens etape kl. 6.30.

Jeg gik tilbage til Bogø By og forbi Bogø Mølle – en hollandsk mølle som blev bygget i 1852 og fungerede frem til 1965.

Herefter gik turen over Bogødæmningen tilbage til Møn og Fanefjord Kirke.

Jeg fortsatte til Hårbølle Havn og Hårbølle Pynt, som er et særpræget naturområde der overvejende er dannet af flintesten fra Møns Klint.

Jeg fortsatte gennem gennem Fanefjord Skov og Grønved Skov, for derefter at gå ca. 6 km på stranden.

Jeg gik langs den tre kilometer lange Hvideklint, der har fantastiske farver og mønstre af sand, grus, ler og kridt.

Jeg fortsatte videre langs kysten til Tøvelde Strand, hvorfra jeg kunne se Tøveldestenen i Hjelm Bugt. Stenen blev formentligt ført hertil for 15.000 år siden under sidste istid.

Det siges at stenen vender sig hver gang den lugter nybagt brød, og når den giver en brummende lyd fra sig bliver det uvejr.

Jeg hørte heldigvis ikke nogen lyd - så jeg satser helt klart på solskinsvejr i morgen.

Efter mange tunge skridt i sand og sten fortsatte turen videre til byerne Tøvlede og Svendsmarke, hvorfra der var en flot udsigt over Stege Nor.

Jeg sluttede dagens etape gennem Keldbylille og videre til Keldby Camping, hvor jeg skal overnatte.

Henrik er kommet og nu slappes der af i Cali’en. Dejligt med et par nætter, hvor jeg ikke skal sove i telt.

Livet er herligt!

23. dag: Keldby Camping til Camping Møns Klint - 30,15 km.

Efter en god nats søvn i Cali’en startede dagens etape kl. 8.30.

Jeg gik tilbage til Keldbylille, hvorfra jeg tog en lille afstikker fra ruten, for at se Museumsgården. Det lille lokalhistoriske museum blev i mange år kaldt ”Hans Hansens gård”, ligesom navnet på manden, der ejede gården, hans farfar og oldefar. Den firlængede gård er karakteristisk for gårdene på Møn, som er stråtækt bindingsværksgårde. Museet var endnu ikke åbnet da jeg kom, men gennem vinduerne kunne jeg se, at gårdens interiør er det oprindelige. Inden dagens etape fortsatte, gik jeg en tur i haven, som er et velbevaret eksempel på gårdmandshaven fra midten af 1800-tallet.

Jeg fortsatte videre langs Råbylille Strand, hvor skrænterne er levested for markfirben og digesvaler.

Jeg kom frem til Busemarke Mose, som er den største mose på Møn. Den fylder 242 hektar svarende til 339 fodboldbaner. I mosen er der mange fuglearter, insekter, padder og planter.

Turen fortsatte videre langs Klintholm Strand, forbi Klintholm Havn og Klintholm Mose.

Herefter fortsatte jeg videre forbi den flotte bakkekam Høvblege, som ligger 120 m.o.h.

Dagens tur fortsatte videre, gennem skov, til Geocenter Møns Klint. Her mødtes jeg med Henrik, hvor vi spiste en sen frokost i caféen. Herefter gik vi sammen de 497 trin ned til stranden ved Maglevandstrappen, hvor et overvældende syn af klintens lodrette vægge mødte os. Det er svært at beskrive de smukke hvide klinter, der rejser sig 128 m.o.h. langs den syv kilometer lange kyststrækning. Klinten er storslået og skal opleves.

Dagens etape sluttede gennem Store Klinteskov, hvorfra der undervejs var spektakulære kig til Møns Klint.

Jeg er nået frem til Camp Møns Klint, hvor jeg skal overnatte i Cali’en sammen med Henrik.

Livet er herligt!

24. dag: Camping Møns Klint til Møn Strandcamping i Ulvshale - 50,05 km.

Efter en god nats søvn startede dagens etape, i flot solskinsvejr, kl. 8.00.

Jeg passerede Hune Sø på min vej til Liselund Park og Slot. Her oplevede jeg flot natur, kultur og stemning inden dagens tur fortsatte.

Jeg kom forbi Sømarkedyssen – en runddysse, som er mest kendt for sine skåltegn. Skåltegnene er lavet af folk i bronzealderen, men dyssen er meget ældre – godt 5000 år. Det bevidner, at Sømarkedyssen har været brugt til begravelser gennem meget lang tid.

Turen fortsatte forbi det hyggelige gadekær i Sømarke, hvor jeg tog et lille hvil. Herefter gik jeg en kort strækning langs kysten, inden turen igen gik ind i landet.

Jeg gik videre til halvøen Ulvshale, som er dannet af flintesten fra Møns Klint.

Her mødtes jeg med Henrik på Møn Strandcamping, hvor vi spiste en sen frokost sammen.

Efter et kort hvil, gik Henrik og jeg sammen gennem Ulvshale Skov – der har sit eget særpræg med væltede træer, stenede skovbund og små vandhuller.

Vi fortsatte over broen til øen Nyord, hvor naturen er ganske speciel. Der er højtliggende morænebakker, strandenge og et enestående fugleliv, som blev ihærdigt studeret fra fugletårnet.

Efterfølgende gik vi en aftentur gennem byens hyggelige gader, inden turen igen gik tilbage gennem Ulvshale skov til Møn Strandcamping, hvor vi skal overnatte.

Nu sidder vi og slapper af i Cali’en og nyder den sidste aften sammen, inden Henrik kører hjem i morgen.

Livet er herligt!

25. dag: Møn Strandcamping i Ulvshale til Mønbroen Camping - 34,55 km.

I dag sov jeg længe - helt frem til kl. 7.15. Jeg fik pakket rygsækken med rent tøj og mad til den kommende uge, hvorefter dagens etape startede kl. 9.00.

Jeg gik gennem Ulvshale Skov og videre til Hegnede Bakke, hvorfra jeg kunne nyde udsigten over Stege Bugt og se Mønsbroen.

Turen fortsatte videre gennem Udby Skov, hvor jeg pludselig mødte en duft af småkager. Den søde kageduft kom fra fabrikken Karen Volf, som jeg senere passerede.

Jeg gik til Møns største by Stege, hvor jeg passerede porten til Stege Vold - Danmarks bedst bevarede voldanlæg. Videre forbi Stege Kirke og Middelalderhaven, hvor historiske planter fra Møn og Nyord er bevaret.

Jeg mødtes med Henrik i Stege, og sammen gik vi en tur, i den stemningsfulde by. Vi besøgte de hyggelige gårdhaver, og nød en lækker frokost på café David’s.

Jeg tog afsked med Henrik og fortsatte forbi Jordbassinerne, ved den tidligere Stege Sukkerfabrik. Jordbassinerne er et meget værdifuldt naturområde med et varieret plante- og dyreliv.

Dagens etape fortsatte videre forbi Rødkilde Højskole, der blev bygget omkring 1865 i en efterligning af renæssancebyggestilen. I dag er Rødkilde en teater og filmhøjskole.

Jeg fortsatte videre forbi Marienborg Gods og Park samt Koster Vig - en gammel tørlagt havbund.

Efter indkøb af lækre flødeboller fra Glean, hos Vibæksgård Gårdbutik, fortsatte turen tilbage til Camping Mønbroen, hvor jeg var for 5 dage siden.

Cali’en er nu skiftet ud med mit telt, hvori jeg ligger og slapper af.

Livet er herligt!

26. dag: Mønbroen Camping til Præstø - 32,20 km.

Dagens etape startede kl. 8.00 i morges, hvor jeg gik over Mønsbroen til Kalvehave Havn.

Herefter fortsatte turen gennem Viemose Skov, hvor jeg kom forbi et veteranbådelaug ved Udsigten i skoven.

Jeg fortsatte videre til Sandvig Havn, som ligger smukt placeret i Bøgestrømmen. Området har et rigt dyre- og planteliv samt udsigt til Jungshoved og Nyord, som jeg besøgte for et par dage siden.

I Sandvig var jeg desværre uheldig at falde, da jeg skulle på toilet. Jeg slog mit hoved på håndvasken, og fik en stor bule og en lille flænge i panden. Efter kærlig omsorg fra min personlige Trail Angel Diana, der bor i byen, valgte jeg at fortsætte dagens etape.

Jeg passerede landsbyen Kragevig og gik videre gennem Rekkende Skov og Tjørnehoved Skov til Jungshoved Nor, hvor der var udsyn til rørskov, fugleliv, vand og skovklædte bakker.

Dagens tur fortsatte videre gennem landsbyen Lundegård og forbi Transformatortårnet, der står som et minde om dengang Sjælland fik elektricitet.

Herefter fortsatte turen til Præstø, hvor jeg gik langs Præstø Fjord ind til byen.

Jeg mødtes med Tilde, som fulgte mig til busstation. Jeg har været en tur på skadestuen i Næstved og fået syet flængen i panden.

Retur til Præstø igen og forbi den flotte Vor Frue Kirke i byens midte.

Jeg er tilbage hos Tilde, hvor jeg har fået husly for natten. Vi har haft en hyggelig aften, hvor der er blevet talt om vores fælles interesse - vandring.

Jeg er gået i seng og satser på, at en god nats søvn hjælper til, at jeg er klar til en ny vandredag i morgen.

Livet er herligt!

27. dag: Præstø til Rødvig Camping Stevns - 44,50 km.

Efter en god nats søvn hos Tilde, var jeg klar til endnu en dag med vandrestøvlerne på.

Dagens etape startede kl. 8.00, og gik forbi Præstø Kirke og videre forbi det hyggelige havnemiljø, som ligger ud til Præstø Fjord.

Turen fortsatte forbi Nysø Gods, der er bygget i barokstil i 1600-tallet.

Jeg fortsatte gennem Hollænderskoven, hvor der er udsyn til et rigt fugleliv over strandengene og den tætte rørskov til Præstø Fjord.

Videre langs landevejen, forbi Marjatta, et skolehjem for udviklingshæmmede børn og unge. Herefter forbi Sct. Peders Kapel – en lille kirke ved fjorden.

Jeg besøgte Fiskerhuset, Naturcenter på Feddet, hvor der var en lille udstilling om fjordens natur og kulturhistorie. Jeg passerede halvøen Feddet, som er dannet af aflejringer af sand og grus fra Møns Klint.

Turen fortsatte videre langs stranden og gennem Strandegård Dyrehave, som ligger på toppen af en 15 meter høj moræneklint. Jeg passerede skovens mægtige Troldhøje med gravkamre fra bronzealderen. Sagnet fortæller, at en trold, der var kendt som en stor søkonge, skulle ligge begravet i en af højene syd for skoven. I en anden høj skulle hans hest og store skat ligge.

Herefter gik jeg videre forbi Faxe Ladeplads Havn, som blev opført i 1860’erne.

Turen fortsatte langs Faxe Bugt - gennem Vemmetofte Strandskov. En fantastisk oplevelse at gå i bøgeskoven, som når helt ned til stranden.

Herefter gik jeg gennem byen Lund, og videre langs kysten, på en meget ufremkommelig sti.

Dagens etape sluttede gennem Kobbelskov, hvorefter jeg gik på landevejen frem til Rødvig Camping.

Nu ligger jeg i teltet og inden længe vil jeg sove, så jeg er klar til en ny dag i morgen.

Livet er herligt!

28. dag: Rødvig Camping Stevns til Stevns Camping 44,30 km.

Jeg stod tidligt op og forlod Rødvig Camping Stevns kl. 7.00 i morges.

Dagens etape gik mod Højstrup Fællesskov, for at fortsætte langs kysten ind til havnebyen Rødvig.

Jeg gik forbi byens vartegn – den store hvide flinteovn. Flinteovnen har stået på havnen siden 1870, hvor den blev bygget og brugt til at omdanne flint til glasur, til bl.a. porcelæn fra Holmegaard.

Efter et hvil gik turen videre, på Stevns Klint Trampesti, forbi Boesdal Kalkbrud, hvor rester fra to gamle kalkovne fra 1930’erne og en enorm pyramideformet lagerbygning til jordbrugskalk er bevaret.

Jeg passerede Stevnsfort Koldkrigsmuseum, som er placeret atombombesikkert 18 meter nede i jorden helt ude til Stevns Klint. Anlægget består af 1,7 km gange gravet ud i kalklagene.

Jeg fortsatte til Højerup Kirke, som ligger på den 30 meter høje klint og udnævnt til UNESCO Verdensarv. Kirken er bygget i romansk stil i år 1250 og indviet i 1357, men havet undergravede klinten og i 1928 styrtede koret i havet. Resten af kirken er sikret ved undermuring. Fra en dør i kirken, kunne jeg nyde en flot udsigt over havet.

Jeg besøgte det 27 meter høje Stevns Fyr, som er beliggende på kanten af Stevns Klint 42 m.o.h. Her var der en fantastisk udsigt over Stevns flade kulturlandskab. Det oprindelige Stevns Fyr stammer fra 1818. Det nuværende fyrtårn, der er bygget af kridtsten skåret ud fra Stevns Klint, er fra 1878.

Dagens etape fortsatte videre til udsigtspunktet på den 40 meter høje Flagbanke, hvorfra jeg kunne nyde en flot udsigt over Øresund og store dele af Stevns.

Dagens etape sluttede gennem Gjorslev Bøgeskov til Strøby Ladeplads og herfra videre til Stevns Camping, hvor jeg overnatter.

Livet er herligt!

29. dag: Stevns Camping til Køge - 28,95 km.

Jeg vågnede til fuglesang kl. 6.00 og valgte at stå op. Teltet blev pakket sammen, og kl. 7.30 forlod jeg Stevns Camping.

Dagens etape gik ad små landeveje til Strøby, videre over Tryggevælde Å og med natursti til Store Tårnby.

Jeg fortsatte gennem den lille landsby Valløby og forbi byens kirke. Valløby Kirke er bygget i begyndelsen af 1100-tallet i romansk stil. Det er en adelskirke, som altid har tilhørt ejerne af Vallø Slot.

Turen fortsatte til Vallø Slot, der ligger smukt og majestætisk, højt hævet over landskabet, og med udsigt over Køge Bugt. Jeg nød en stille pause i Slotsparken, inden turen fortsatte videre mod Køge langs Køge Sydstrand.

Jeg gik ud til Køge Marina, hvor jeg spiste en sen frokost på Stacy’s Diner. Lækkert med en stor burger, saltede pommes frites og sød milkshake.

Efter frokosten fortsatte dagens etape til Køge Centrum, forbi byens kirke og det pragtfulde torv. Køge er kåret som Danmarks hyggeligste handelsby - hvilket jeg synes byen lever op til.

Det var en fornøjelse at opleve sommerstemningen i byens gader - langs de gamle og velbevarede huse.

Jeg sluttede gennem Lovparken til dagens destination. Henrik har været sød at sponsorere en overnatning i Annettes Anneks. Herligt med en aften uden mange praktiske gøremål.

Livet er herligt!

30. dag: Køge til Valsølille - 45,35 km.

Efter en god nats søvn i Annettes Anneks, var jeg klar til en lang dag med vandrestøvlerne på.

Dagens etape startede på Køge Å-sti, der følger Køge Å og Ås fra Køge til Dyndet.

Dyndet er et smukt moseområde, med et rigt plante- og dyreliv.

Jeg tog et hvil i Mosehusets Købmandshandel. En hyggelig tehandel med mange specialiteter og brugskunst. Jeg nød en kold Sport-Cola fra Hancock Bryggerierne - imponerende at man kan gå over 1000 kilometer, og nyde en lokal sodavand fra Skive.

Dagens etape fortsatte videre på Ringsted Oplevelsessti.

Jeg passerede Landstedet Humleorehus, der ligger smukt og fredeligt i skoven.

Jeg fortsatte videre forbi Vigersted Kirke, der er rigt dekoreret med kalkmalerier fra ca. 1450.

Jeg passerede to gravhøje, der stammer fra bronzealderen.

Turen fortsatte til Staveds Bro og videre langs Haraldsted Sø. En flot tur langs søen gennem Vrange Skov.

Dagens etape sluttes gennem Hellebjerg Skov og videre på landevej frem til Valsølille.

Jeg gik forbi Valsølille Kirke, inden jeg fortsatte til dagens destination.

Jeg overnatter privat på en nedlagt landejendom, der i dag er et bofællesskab. Jeg skulle egentligt sove i telt i haven, men da der kommer meget regn i nat, er jeg blevet tilbudt at sove indenfor på loftet.

Der afholdes sølvbryllupsfest på gårdspladsen, og tilfældigvis møder jeg sølvbruden Lotte. Hun er en tidligere studiekammerat, fra da jeg læste til klinisk diætist på Ankerhus Seminarium i Sorø. Det er fantastisk at gå Danmark på tværs og samtidig møde bekendte på min vej.

Livet er herligt!

31. dag: Valsølille til Roskilde Camping - 43,55 km.

Efter en nat med begrænset søvn, startede dagens etape i øsende regnvejr kl. 7.30.

Jeg passerede Valsølille Sø og Skjoldenæsholm, hvorefter turen fortsatte på Valdemarsvejen gennem Bidstrup Skovene.

Bidstrup Skovene er en del af Nationalpark Skjoldungernes Land, og ruten førte mig gennem bakket terræn med små søer og bække samt åbne moser og enge.

Dagens tur fortsatte forbi Ledreborg Slot, som blev bygget i 1740-45 af Lensgreve Johan Ludvig Holstein-Ledreborg.

Jeg fortsatte forbi resterne af Skibssætninger fra vikingetiden, og videre forbi Mysselhøj - en gravhøj fra oldtiden.

Jeg fulgte Skjoldungestien ind til Roskilde, hvor jeg besøgte Sct. Hans Haven. Her var der festlig stemning med musik og dans.

Jeg fortsættes langs Roskilde Fjord og videre ind til Centrum. Et hurtigt smut forbi skadestuen for at få fjernet sting.

Herefter gik turen mod dagens destination, hvor jeg passerede Roskilde Domkirke.

Roskilde Domkirke er et unikt bygningsværk, der siden 1995 har været en del af UNESCOs verdensarv. Domkirken har siden 1400-tallet været kongeslægtens foretrukne

gravkirke, og 40 konger og dronninger er begravet i de overdådige kapeller.

Jeg fortsatte til Roskilde Havn - forbi Danmarks berømte vikingeskibe.

Dagens etape sluttede langs Roskilde Fjord frem til Roskilde Camping, hvor jeg overnatter.

Teltet er sat op, og nu ligger jeg og slapper af.

Livet er herligt!

32. dag: Roskilde Camping til Tangloppen Camping - 38,25 km.

Jeg stod tidligt op, og fik teltet pakket sammen i tørvejr. Jeg forlod Roskilde Camping kl. 7.00, og gik tilbage til byens centrum, forbi Roskilde Domkirke, og videre ud af byen.

Jeg fortsatte til byen Vindinge, hvor jeg passerede kirken, som i 1875 afløste en ældre kirke fra 1100-tallet.

Dagens etape fortsatte gennem Hedeland – et 15 km2 stort område, hvor landskabet stadig er i forandring. Marker og grusgrave omdannes efterhånden til natur- og fritidsområder med søer, sletter, bakker og skove.

Herefter passerede jeg Reerslev Kirke, der oprindeligt er opført i 1100-tallet og senere restaureret i 1800-tallet. Bl.a. tårnet blev revet ned og erstattet af det nuværende.

Det begyndte at regne, men dagens tur fortsatte. Jeg gik gennem Solhøj Fælled, der er et skovområde af både løv- og nåletræer.

Videre forbi herregården Benzonsdal, hvis hovedbygning er opført i 1856.

Turen fortsatte til Ishøj Landsby, hvor jeg passerede Ishøj Kirke der er opført i sidste halvdel af 1100-tallet.

Dagens etape slutte gennem Ishøj Dyrepark og Vallensbæk Ishøj Standenge frem til Tangloppen Camping, hvor jeg overnatter på et lille værelse.

Efter en regnfuld eftermiddag, er det dejligt at komme indenfor og få varmen.

Livet er herligt!

33. dag: Tangloppen Camping til Cabinn Metro Hotel - 51 km.

Jeg var blevet holdt vågen det meste af natten, grundet højlydt snorken fra naboen på værelset ved siden af. Jeg stod tidligt op til en solrig morgen, og startede dagens etape kl. 5.30.

Jeg gik gennem den 7 kilometer lange Køge Bugt Strandpark – et kunstigt skabt natur- og fritidsområde med klitter, søer og enge.

Videre over Kalvebodbroen til Kalvebod Fælled, for at forsætte på Amarminoen gennem Pinseskoven og Kongelunden, som er Danmarks største selvsåede birkeskov.

I Kongelunden var kæmpetrolden Bjarke Cirkelsten godt gemt - men med lidt hjælp fra en forbipasserende fandt jeg ham. Kunstneren Thomas Dambo har lavet det flotte værk af genbrugsmaterialer. Han er især kendt for sine trolde og Bjarke Cirkelsten er nummer 61 i rækken.

Jeg fortsatte videre til Søvang, hvor jeg blev inviteret indenfor hos Lisbeth og Finn - et ægtepar jeg mødte ved Stevns Fyr i torsdags. De havde endvidere inviteret Ursula, som har vandret Caminoen flere gange.

Efter et hvil og hyggelig snak fortsatte turen til Dragør, hvor uspolerede kystlandskaber mødte mig.

Turen fortsatte til Store Magleby og forbi byens kirke.

Herefter gik jeg et langt og kedelig stræk mod dagens destination.

Efter en længere omvej ankom jeg til Cabinn Metro Hotel, hvor jeg mødtes med min mor og stedfar Ole.

Dagens anbefaling: Tjek adressen en ekstra gang i Google Maps - og undgå en længere omvej. I mit tilfælde var omvejen knap 10 kilometer til fods.

Nu slappes der af på hotelværelset, så jeg er klar til den sidste uge med vandrestøvlerne på.

Livet er herligt!

Turen fortsætter på Bornholm. Se Danmark på tværs - Del 3.